- POZOR! Dle nařízení vlády je na prodejně možný pouze výdej předem objednaného zboží. Děkujeme za pochopení.

Balení dárků v Asii

Balení dárků v Asii

Balení dárků k jakékoliv příležitosti není jen záležitostí jednoho ročního období, balíme a obalujeme celoročně, avšak o vánocích balíme dárky mnohem více a spotřeba obalových materiálů na konci prosince závratně roste.

Všude tam, kde je, nebo vlivem kolonializace bylo rozšířeno křesťanství a tedy tradice slavení vánočních svátků prošla procesem domestikace, se v zimě stále balí a obaluje, aby pod vánočním stromem balíčky a balíky vypadaly minimálně stejně dobře jako obsah, který skrývají. Každý způsob zabalení vánočního dárku vypovídá něco o tom, kdo dárek dává a zároveň by měl obal korespondovat se zabaleným předmětem i s povahou obdarovaného. Zabalený dárek je komplexním celkem, kde každá z jeho částí má svou funkci a symboliku.

V Asii to platí ještě vice, než v Evropě a tak se dárkům a jejich balení věnuje velká pozornost. Darovat je radost a být obdarovaný čest. Proto by měl obal dárku splňovat nejen praktickou funkci, ale i přísně estetickou. Například v Číně by se výběr barvy obalu neměl rozhodně podceňovat. Červený obal, ať už se jedná o balicí papír s červeným vzorem, nebo jednobarevný červený papír, dárkovou tašku nebo na červeno natřenou papírovou, plastovou či dřevěnou krabičku, znamená štěstí. Dárek zabalený do obalového materiálu červené barvy zaručí obdarovanému velké štěstí spojené právě se zabaleným předmětem. A proto je červená barva v Číně tak oblíbenou a téměř každý dárek na povrchu svého obalu skrývá alespoň v detailu tuto mocnou barvu.

Naopak v japonské kultuře jsou kromě balicího papíru i velmi oblíbené dárkové krabice. Avšak ani tyto vlastně dosti moderní balicí a obalové materiály nedokázaly plně nahradit hluboce zakořeněnou tradici balení dárků i jiných předmětů do látky, která se nazývá furoshiki. Tento starobylý zvyk vlastně ve stínu klasického papíru a tašek užívaných jako forma obalového materiálu roste u spotřebitelů na popularitě. Nejen, že se v případě obalování předmětů do látky jedná o velmi ekologickou variantu papíru či plastové tašky, ale je to způsob uchování kulturní tradice, jejíž další životnost je k nezaplacení.