Balíte výrobky příliš pečlivě nebo příliš málo? A co je dražší?

Publikováno: 25. 1. 2021

E-shopy jsou postaveny před dilema jak moc své zboží balit. Na jedné straně je strach o vlastní pověst, když zákazníkovi dojde poškozené či zničené zboží. S tím se navíc pojí nutnost vrácení peněz nebo poslání nového výrobku.

Reklamace navíc není pouze nový výrobek či vrácení peněz, ale i administrativní náklady na řešení reklamace. Nějaký pracovník ji musí se zákazníkem komunikovat, další musí náhradní zboží připravit, zabalit, odeslat.

Naštvání zákazníků z doručení poškozeného zboží, špatná recenze na sociálních sítích, špatná zkušenost, se kterou se podělí s rodinou nebo přáteli… to jsou další ztráty, které se s reklamací mohou pojit a nejde je přesně vyčíslit.

Některé e-shopy tento problém řeší až úzkostným balením produktů do několika obalových materiálů zároveň. Určitě už každý viděl obrázky „vtipných“ balení, kdy je výrobek zabalený do několika vrstev bublinkové fólie, omotaný páskou a vložený do 5VVL krabice a ta je ještě pro jistotu vysypaná fixačními tělísky.

Ne že by takové balení nefungovalo, neumíme si moc představit, že se takto zabalenému zboží něco stane, ale problém je v ceně. Každý obal něco stojí a na některé náklady se snadno zapomíná.

Obal nestojí pouze svou nákupní cenu. K té je nutné připočíst ještě náklady na skladování. Čím více obalů používáte při balení, tím více jich musíte mít skladem. Další peníze utratíte za každou minutu, kterou zaměstnanci trvá balení balíčku. Pokud musí balíček obmotat bublinkovou fólií, páskou, znova fólií, vložit do krabice, krabici vysypat výplní, zalepit a třeba ještě omotat streč fólií, nějaký čas to zabere.

A když porovnáte cenu pracovníka, který za směnu zabalí 100 balíčků a pracovníka, který jich zabalí 150, může se přehnané balení pořádně prodražit.

Která cesta je dražší není snadné určit a vždy je dobré dosáhnout zlatého středu, kdy nebalíte ani málo ani zbytečně moc. Jak toho docílit a umět zabalit zboží tak akorát?

Abyste se „k akorát“ mohli co nejvíce přiblížit, potřebujete perfektní přehled o počtu reklamací, o tom, kolik vás reklamace stojí peněz a kolik peněz vás stojí balení.

U každé změny ve způsobu balení sledujte její vliv na počet reklamací a náklady na balení. Také roztřiďte sortiment dle jeho odolnosti a zkuste vytvořit systém, který bude brát v potaz stupně křehkosti zboží. Pro různé úrovně zvolte typ a počet ochranných balení.

Sledujte všechny výkyvy a trendy v nákladech na balení a logistiku a porovnávejte s reklamacemi.

autor:
Jiří Novák

marketingový specialista


Související zboží