POZOR! Během státních svátků ve čtvrtek 1. a 8. 5. je prodejna zavřená.
800 377 773 / [email protected]
Publikováno: 28. 1. 2022
Přijde vám, že neustále kupujete obalový materiál, ale pořád ho máte na skladě málo? Možná za tím stojí příliš pečlivé balení zboží. A přehnaná pečlivost je při balení dost drahá a nepraktická vlastnost.
Overpackaging označuje stav, kdy je zboží zabaleno do zbytečně velkého množství obalů nebo jsou obaly pro výrobek zbytečně velké.
Balíte svůj výrobek do krabičky, ten dáváte do větší krabice, do ní výplň a celou krabici pak ještě obmotáváte stretch nebo bublinkovou fólií. Pak jste pravděpodobně do bažiny zbytečného balení zapadli také.
Správné balení totiž nemá za cíl jen ochránit výrobek, ale také to, aby balení bylo levné a efektivní. A tuhle podmínku matrjoška z obalů nesplňuje.
Způsob balení by měl odpovídat vašemu zboží. Co tím myslíme? Má to dvě roviny. Každé zboží je jinak křehké nebo pevné. Různou pečlivost při balení by měl zvolit e-shop s talíři a sklenicemi a jinou zase obchod s oblečením. Svetr se při pádu krabice na zem nerozbije.
Čím křehčí je váš sortiment zboží, tím pečlivější by mělo být jeho balení. Takže to, co by u obchodu s oblečením byl ukázkový overpackaging, bude při balení sklenic zcela v pořádku.
A pak je tu velikost. Pokud má vaše zboží totožné rozměry, určitě doporučujeme nechat si vyrábět krabice nebo jiné obaly na míru. To vám celý proces balení zefektivní a výsledkem bude i úspora například na výplních nebo fóliích.
Obaly na míru mají smysl i tam, kde má zboží ne úplně běžné tvary a klasická krabice by ani zdaleka neodpovídala rozměrům výrobků.
Existuje hned několik důvodů, proč je zbytečně pečlivé balení pro firmy nevýhodné. A všechny důvody mají většinou stejného jmenovatele. Peníze. Čím efektivněji balíte, tím více peněz na něm ušetříte.
Každý obal stojí peníze. I když je někdy problém si za každým kouskem lepící pásky nebo streč fólie peníze představit, protože v malých objemech jde o halířové nebo korunové částky.
Například už jenom to, že je krabice zbytečně velká znamená, že na výplňovém materiálu utratíte o několik korun více. Do krabice totiž musíte nasypat například více Flo-pak tělísek než do krabice, která perfektně sedí.
Reálně můžete na jednom běžném výrobku ušetřit efektivnějším balením jednotky korun. Třeba 2-3 koruny. Zdá se to málo, ale zkuste si to vynásobit, když za rok zabalíte desítky tisíc kusů zboží.
Možná ještě větší úspory než na samotných obalech ušetříte na práci s nimi. Zbytečně složitě balený obal může váš pracovník balit třeba 5 minut. Co když vymyslíte způsob balení, který mu zabere jen polovinu času? Ano, váš zaměstnanec získá až polovinu nového volného času na další pracovní úkoly.
Lidská práce je drahá. Každý čas ušetřený díky lepšímu balení znamená, že na stejnou práci potřebujete méně zaměstnanců nebo že vaši stávající zaměstnanci stihnou více práce. A vy třeba nemusíte na současném trhu, kde šikovní zaměstnanci chybí hledat další pracovníky.
Pronájem skladů je drahý. Drahá je i stavba vlastního skladu. Měli byste se tak snažit, abyste skladové prostory využívali co nejefektivněji.
Pokud své výrobky balíte jak matrjošky, nejspíše musíte mít i mnoho obalových a výplňových materiálů skladem. Více než by bylo nutné. Každý regál, každý metr čtvereční navíc se ve fakturách za pronájem projeví. Neskladujte více než potřebujete.
Čtvrtý důvod není ani tolik ekonomický, protože obaly vyhazuje do kontejneru váš zákazník a nikoli vy. Ovšem z hlediska dopadu na planetu je jedno, kdo tu třeba bublinkovou fólii do popelnice hodil. V odpadu už je a někde se musí zpracovat nebo uložit na skládce.
Pokud vás ekologická zátěž ve firmě zajímá a chcete ji snižovat, efektivnější nakládání s obaly je jednou z cest.
autor:
Jiří Novák
marketingový specialista