POZOR. Ve středu 1. a 8. května 2024 bude prodejna zavřená. Děkujeme za pochopení.

Dárky v balíčcích jsou účinný a přitom podceňovaný reklamní kanál

Publikováno: 24. 6. 2020

Většina firem utrácí velké peníze za reklamní kampaně nebo úpravy webu s cílem zpříjemnit zákazníkům nakupování a ukázat společnost v lepším světle. Mnoho z nich ale zapomíná, že vztah se zákazníky se dá rozvíjet i při balení zásilek.

Kolik utrácíte času a peněz za získání co nejlepších dat o zákaznících, abyste na ně mohli cílit reklamu? Určitě je to hodně. O zákaznících, kterým posíláte zboží, o těch víte všechno. Kde bydlí, jak se jmenují, co si koupili a o co se zajímají a to nejdůležitější – že už o vás ví a věří vám natolik, že u vás nakoupili.

Je jednodušší přesvědčit stávajícího zákazníka k dalšímu nákupu, než přesvědčit náhodného člověka k prvnímu nákupu.

V roce 2016 společnost Dotcom Distribution zkoumala loajalitu zákazníků a zjistila, že u lidí, kteří v zásilce obdrží dárek navíc, je o 40 % větší pravděpodobnost dalšího nákupu.

Jedním z důvodů, proč jsou dárky v balíčku tak úspěšné je moment překvapení. Zákazník otevře balíček a čeká jen objednané zboží a… najednou dostane i něco navíc. Jen tak.

Použili jste někdy po obdržení dárku frázi „to jste si neměli dělat škodu“ nebo „to jste nemuseli“? Většinou ji říkáte jen ze slušnosti, ale něco pravdy na tom je. Nikdo toho druhého nenutil, aby vás obdaroval a přesto to sám od sebe udělal. Stejný pocit zákazníkům proběhne hlavou ve chvíli, kdy otevřou balíček s dárkem navíc.

Kupón se slevou na další nákup

Výhodou kupónu je, že si zákazník může sám vybrat, na který produkt ho využije. Kupóny mohou zahýbat maržemi, takže propočítejte, zda chcete dát slevu v procentech nebo třeba slevu 100 Kč. Také je dobré omezit platnost kupónu.

Kupóny mohou být součástí například katalogu nebo firemního časopisu, které (pokud mají dobrou úroveň) jsou samy o sobě dárkem.

Vzorek jiného produktu

Tento dárek se nejvíce využívá v kosmetice nebo u potravin. Například když prodáváte vlastnoručně vyrobené džemy a chcete zákazníkům představit novou příchuť, stačí dát do balíčků malou skleničku nového výrobku, aby ho každý mohl ochutnat.

Jiný dárek

Od vzorků se liší tím, že si je zákazníci méně spojí s cílem iniciovat další nákup. U našeho příkladu s džeme je cíl prodejce zřejmý. Zákazníci vzorek rádi ochutnají a potěší je, ale všichni tuší, že cílem je, aby jim nová příchuť chutnala a koupili si celé velké balení. Když ale přidáte opravdový dárek, je to jiné.

Jako příklad můžeme uvést třeba, když k botám dostanete jako dárek náhradní tkaničky. Nebo k zimní bundě pletené rukavice se zábavným motivem. Zkrátka něco, co můžete ihned začít používat, aniž byste museli dělat další nákup.

Může jít i o dárek nesouvisející s vaším segmentem. Klidně můžete k dětskému oblečení přibalit lízátko nebo jinou malou sladkost.

Poděkování

Zákazníka nemusíte těšit jen materiálními dárky. Sami určitě víte, jak umí zahřát u srdce prostá pochvala nebo vděk. Takové ručně psané poděkování za nákup někdy potěší více než všechny slevové kupóny světa. Nejvíce poděkování fungují u malých firem, kde je jednodušší navázat osobní vztah prodejce – zákazník a být i více osobní. Alza nemůže posílat ručně psaná poděkování i kdyby sebevíc chtěla.

Vy můžete? Pokud ano, tak dárky v balíčcích rozhodně dávají smysl.

autor:
Jiří Novák

marketingový specialista