Během Velikonoc máme zavřeno od pátku 29. 3. do pondělí 1. 4. 2024. Otevřeno bude opět od úterý 2. 4. 2024.

Europaleta vs. americký kontejner. Proč nejsou kompatibilní?

Publikováno: 29. 9. 2019

Europaleta spatřila světlo světa v polovině milulého století a během pár let se stala standardem v dálkové přepravě.

Úspěšná byla hlavně díky brzké standardizaci. Hned po jejich vynálezu jejich výrobu žaštítila Mezinárodní železniční unie a dala paletě jasná pravidla. Daný je nejen jejich rozměr, ale i třeba to, že ve správné paletě je zatlučeno přesně 78 hřebíků. A na jasně určených místech. Tato standardizace zrychlila nakládání a manipulaci s nákladem a urychlila přepravu zboží. Europalety se po celé evropě těšily obrovské oblibě.

Trochu složitější je situace v USA, tam se palety zatím tolik neprosadily. Jedním z důvodů je rozměrový nesoulad s dalším fenoménem dálkové přepravy. Tím je kontejner. Ten se totiž v USA velmi rozšířil a jak asi tušíte, jeho rozměry jsou standardizovány podle angloamerické měrné soustavy, tedy ve stopách a palcích. Proto nikdy standardizovaná paleta nebude perfektně sedět do standardizovaného kontejneru. A vozit prázdný prostor se nevyplatí.

Palety se samozřejmě vyrábí i v USA a s vlastními mírami. Konkrétně 40x48 palců, ale nejsou firmami tak oblíbené, jako na starém kontinentu.

Doba si však žádá kompromisy a stále se zvyšující objem zboží pendlující mezi kontinenty také. A tak se na obou stranách ustupuje, aby se europalety šířily i v USA. Dnes se například vyrábějí o 5 centimetrů širší kontejnery, aby byly kompatibilní s běžnou europaletou. Tyto kontejnery jsou využívány hlavně evropskými lodními přepravci.

Na druhou stranu evropští výrobci palet produkují "americké varianty" europalet, které jsou naopak standardizovány pro americký kontejner. Tyto palety znáte například pod označením EUR 2 a EUR 3. Případně malá EUR 6, která je rozměrově poloviční k těmto dvěma paletám.

V tomto souboji, ale mají převahu právě palety. Aspoň co se přepravy mezi USA a Evropou týče. Použité europalety není v Evropě problém prodat či vyměnit a mnoho logistických firem je tak specializováno na rozměry palet, že jiné ani nepřijímá. Nevyplatilo by se jim to. Na palety jsou rozměrově vázány i další obalové materiály. Krabice, plastové přepravky, bedny... všechny jsou vyráběny tak, aby na palety seděly a mohly se na nich stohovat a tím dále zrychlovat a zlevňovat pohyb zboží. Peníze stojí i za dalším důvodem. Europalety jsou oproštěny od daně, protože jsou recyklovatelné.

autor:
Jiří Novák

marketingový specialista


Související zboží