POZOR. Ve středu 1. a 8. května 2024 bude prodejna zavřená. Děkujeme za pochopení.

Historie balení dárků

Publikováno: 12. 11. 2020

Spousta vánočních zvyků nám přijde zcela samozřejmá. Kapr, stromeček, dárky… nebylo tak ale vždy. Třeba balení dárků. Proč balíme dárky do ozdobných papírů a kde se tato tradice vzala?

Nejdříve musíme zamířit do staré Číny. Tam zhruba 3 tisíce jet př. n. l. došlo k zásadnímu vynálezu. Vyrobili papír. Ten byl nejdříve z lněných či bavlněných hadrů a nebyl to papír podobný tomu, jaký známe dnes. Ten se (opět v Číně) začal používat až v 1. století n. l.

Trvalo další stovky let než se papír rozšířil mimo Čínu. V 8. století technologii odkoukali Arabové a až s nimi konečně doputoval do Evropy. První evropskou papírnu založili Arabové ve Španělsku. Arabové začali papír jako první také barvit a škrobit. Tím mu zároveň propůjčili estetickou funkci.

Papír se pro balení darů používal od svého vynálezu. Dovolit si to ale mohla pouze bohatá šlechta, protože papír byl velmi luxusním zbožím. Majetní vždy mají nutkání chlubit se svým bohatstvím, takže mezi šlechtou se balení dárků do papírů stalo běžnou záležitostí.

Kromě papírů se balíčky zdobili i barevnými stuhami nebo krajkami. A to už dost připomíná balení dárků jak jej známe dnes. Oblíbené bylo takové zdobení třeba ve viktoriánské Anglii. Tento stav trval až do konce 19. století.

Papír se od průmyslové revoluce postupně stával dostupnějším a dostupnějším, jeho šíření pomáhalo i rozšiřování a bohatnutí městské střední vrstvy a také začátek výroby papíru ze dřevoviny.

Balení dárků by ale nevypadalo jako dnes nebýt bratrů Hallových z Kansasu. Před vánoci roku 1917 jim v jejich papírnictví došel tehdy tradiční jednobarevný balící papír. Aby měli zákazníkům co nabídnout, rozhodli se ho nahradit barevným tzv. francouzským papírem, který se tehdy používal k olemování obálek.

Tento mnohem barevnější a z dnešního pohledu zdobnější papír nabídli za pouhých 10 centů za arch (mechanicky to byl levnější papír nižší kvality) a s překvapením zjistili, že jej zákazníci kupují ještě radši než papír klasický.

Postup tak ve větším objemu zopakovali opět před příštími vánoci a opět zaznamenali velký zájem zákazníků. V roce 1919 tak založili společnost Hallmark, která se zdobnému balícímu papíru začala věnovat ve velkém a tím odstartovala nová doba balení dárků.

Dnes mají dárkové balící papíry snad nekonečné množství vzorů a v průmyslu s dárkovým balením se ročně protočí přes 3 miliardy dolarů.

 

autor:
Jiří Novák

marketingový specialista


Související zboží