POZOR. Ve středu 1. a 8. května 2024 bude prodejna zavřená. Děkujeme za pochopení.

Historie balicích materiálů - 1. díl

Publikováno: 8. 3. 2016

Balení zcela jistě neplní jen praktickou funkci, to je ochranu baleného předmětu před mechanickým poškozením, jako je poškrábání nebo povětrnostními vlivy, které by mohly svým působením narušit nejen povrch, ale i strukturu baleného předmětu, důležitá je i estetická funkce. Vždyť co jiného v nás probouzí melancholický pocit očekávání, překvapení a touhy roztrhat obal a dostat se konečně k jádru balíku, než úhledně zabalený balíček skrývající nějaké tajemství. A co nám dopomáhá k navození těchto pocitů ztracených někde mezi dětstvím a dospělostí? Jednoznačně je to obalový materiál, například balící papír. Ten nemusí být jen barevný, zářivě lesklý s vánočním potiskem vhodný k balení vánočních dárků, samozřejmě ho lze sehnat i v mnohem prostších variantách.
 
Zkusme se teď trochu zamyslet nad balením obecně, nad tím, co nám přináší a co nám bere, jak moc je balení ekologické či praktické a nakolik se jedná o společenskou konvenci, která nám nedovoluje darovat nebo přeposlat nezabalený předmět.
 
Jednou, ve vzdálené budoucnosti, budeme možná na naši současnost pohlížet jako na dobu neuvěřitelného plýtvání papíru, dobu, kdy jsme kácely stromy za účelem výroby balicího papíru a následného balení kvůli estetickým hodnotám, jež jsme do zabaleného předmětu vkládali.
 
Utrácíme nemalé částky za papír, který zabalenému předmětu nedodá kromě estetické žádnou přidanou hodnotu a bez kterého bychom se obešli. Ale neobejdeme. Proč to tak je? Vždyť ročně utratíme za balicí papír přes dvě miliardy dolarů. Jen občané Spojených států amerických spotřebují za rok osmdesát pět milionů tun papírových produktů – krabic, krabiček, sáčků, balicích papírů. Kolik se z tak ohromného množství spotřebuje a kolik tun papíru je odsouzeno v lepším případě k recyklaci, v horším k osudu na skládce odpadu?
 
Stejný stát vyprodukuje téměř čtyři miliony tun papírového odpadu. A to je skutečně hodně. Balit se musí nejen umět, ale hlavně je nutné o balení přemýšlet. Zbytečně neplýtvat a vybírat takové materiály, které nezatěžují ekosystém naší planety.

autor:
Jiří Novák

marketingový specialista


Související zboží