Vážení zákazníci, od 22. 12. 2024 do 1. 1. 2025 bude prodejna zavřená. Více informací.
800 377 773 / [email protected]
Publikováno: 8. 3. 2016
Balení každý rok přispěje podstatnou měrou k nahromadění ohromného papírového odpadu. V Británii je to dokonce tolik, že by se dvě stě dvaceti šesti osmi sty tisící mil balicího papíru, který po rozbalování každoročně zbude, dala devětkrát omotat zeměkoule kolem dokola.
Takže na jedné straně máme jasná negativa balení – finanční náročnost, neekologické plýtvání, technickou nepraktičnost a na druhé zase pozitiva – estetičnost, zábavu, kreativní činnost, která se stává uměním nebo možnost pozměnit komunikační styl mezi lidmi. No uznejte sami, vždyť krásně zabalená poukázka, to nejsou jen darované peníze, jejichž výše je natištěná na obyčejném papíru, je to malé tajemství skryté v záplavě lesku a třpytek.
Ať už tak nebo tak, zdá se, že balení k nám, jako lidem, zkrátka patří, že vycházíme z určité tradice, která je dána naším kulturním prostředí a zaujímá nenahraditelné místo v našich životech.
Kde se ale balení vzalo a kdy to bylo? Proč stále znovu a znovu, nehledě na výše upomenutá negativa balení, podstupujeme tento rituál?
Odpověď je jednoduchá. Balení je staré jako lidstvo samo. Ve starém Japonsku se používala technika zvaná furoshiki, což je balení oblečení, které umožňuje balený materiál znovu použít. V Japonsku je tato metoda populární dodnes jako připomínka a éru Edo. Korejská balicí technika bojagi se datuje do doby Tří království, pravděpodobně do prvního století našeho letopočtu.
Na západě bylo balení dárků do papíru velkým luxusem poměrně dlouhou dobu. Viktoriánská vyšší třída ve Velké Británii používala dekorované balicí papíry společně s mašlemi a pestrobarevnými stuhami.
Počátek dvacátého století se nesl ve znamení nahrazení papíru silnějšími papírovými ubrousky, které si v různorodosti vzorů a barev ničím nezadaly s klasickým papírem, avšak tradičními barvami, na které se konzervativní společnost spoléhala, byly pouze bílá, červená a zelená.
V obchodech se upřednostňovaly silnější materiály, které zabalené zboží chránily před poničením. Jejich estetická kvalita začala hrát důležitější roli až s příchodem reklamy a zjištěním, že jméno výrobce nebo prodejce zboží lze na balicí materiál pohodlně natisknout a papír tak vyplní hned několik funkcí najednou.
autor:
Jiří Novák
marketingový specialista