Historie balicího papíru

Publikováno: 15. 12. 2016

S příchodem vánoc a nutností zabalit všechny zakoupené vánoční dárky do balicího papíru se čím dál častěji objevuje otázka, kde se vlastně balicí papír, který dnes využíváme jako obalový materiál k zabalení buď vánočních či narozeninových dárků nebo k obalení transportovaných předmětů, vzal.

Vynález papíru je tradičně spojován se starověkou Čínou a i tam se zrodila myšlenka balit v zájmu bezpečnosti i estetických požadavků předměty do barevných papírů či papírů s potiskem či kresbami. Papír byl v Asii vynalezen ve druhém století před naším letopočtem. V dobách dynastie Jižní Song se drobné dárky balily do papíru ve formě obálek, kterým se říkalo chih pao. Tyto obálky sloužily nejen jako ochrana předmětu během transportu z jednoho konce ohromné říše na druhý, ale i jako prostředek utajení.

Neprůhledná obálka poskytovala pohled na to co se skrývá v jejích útrobách pouze a jenom adresátovi, kterému byl zabalený předmět původně určen. Povinnost roznést takto zabalené předměty k těm, jejichž jméno na obálce stálo, byla přisouzena pracovníkům císařského dvora a adresáty byly většinou státní úředníci. Pro běžné zasílání balíčků zabalených do papíru se těchto rychlých forem dodání nevyužívalo. Odesílání a přijímání zásilek obalených do papírového obalu bylo privilegiem pracovníků rozvětveného byrokratického aparátu Staré Číny.

Starověké texty se zmiňují o delikátním provedení papíru. Obalový materiál byl vyráběn za použití stébel rýžových rostlin, nebo se do papírové směsi prřidávaly kousky bambusu. Vzniklý papírový obal se tak od toho, na kteý se psalo, lišil barvou i strukturou.

V Evropě se papír dlouho jako obalový materiál nepoužíval a k jeho znovuobjevení a velkému boomu balicího papíru tak došlo až s firmou Hallamark Cards. Bratři Rollie a Joyce Hallové začali rozvíjet koncepci papíru jako obalového materiálu, čemuž musely odpovídat jeho charakteristiky. Papír byl měkkčí, ale odolnější a později i barevný nebo s potiskem. Jejich firma zpopularizovala myšlenku balení dárkových předmětů do dekorativního papíru.

autor:
Jiří Novák

marketingový specialista


Související zboží