800 377 773 / [email protected]
Publikováno: 27. 2. 2022
Když nahlížíme věci dnešní optikou, přijdou nám některá historická fakta neuvěřitelná. Platí to i pro obalový průmysl.
Dnes nám přijde úplně normální, že zboží kupujeme v krabičkách potisknutých reklamou a informacemi o výrobku. Jakákoli firma si může objednat obaly a potisknout si je na míru. Koneckonců takovou službu nabízíme i my.
Ale tak to pochopitelně vždy nebylo. Kde se tedy vzaly moderní obaly? Kdy se stala ta změna, že z regálu obchodu nekouká zboží jako takové, ale potištěná krabička, která výrobek skrývá uvnitř?
Než mohli výrobci používat potištěné obaly, musely se na dostatečnou úroveň dostat technologie tisku i technologie výroby kartonových obalů.
O Johannesi Guttenbergerovi a vynálezu knihtisku jsme se ve škole učili každý. Trvalo ale ještě pár století, než se tisk zrychlil a zdokonalil tak, aby nejen zvládal detailní a přesný tisk na papírové obaly a také, aby byl dostatečně levný a potisk obalu se vyplatil.
Zhruba v polovině 19. století už tisk došel do takové úrovně, že umožňoval tisk novin a plakátů v obrovských nákladech a běžně se využíval i pro reklamní tisk. Samotný obal ale ještě výrobci k reklamě nevyužívali. Vývoj krabic a krabiček byl totiž o trochu pozadu. Respektive se ubíral trochu jiným směrem. Původně nad krabičkou jako reklamním nosičem nikdo neuvažoval, ale ve druhé polovině 19 století se postupně vše obrátilo.
Ještě v 19. století to v obchodech vypadalo tak, že zboží se vystavovalo bez obalu. Když jste šli k cukráři pro sušenky, našli byste je pravděpodobně někde vyskládané na míse a po nákupu by vám je cukrář na cestu zabalil do papíru.
První papírová krabice použitá pro komerční účely vznikla kolem roku 1817 v Anglii a zhruba ve stejné době byly v Německu vyráběny i první předchůdci lepenkových krabic pro balení zboží. Seskládaný papír byl patentován roku 1856 v Anglii a prvním komerčním využitím byla expedice klobouků.
Dalším důležitým objevem byl roce 1871 patent na jednostrannou vlnitou lepenku a následně jistý Jones Long zlepšil lepenkový obal až do stavu, který přibližně známe i dnes. Započala také velkovýroba kartonových obalů.
U tisku bylo velkým přelomem vylepšení rotačky, která už byla schopná pracovat s dlouhými rolemi papíru a tisknout je z obou stran. To velmi zrychlilo a zlevnilo tisk a ten začal být používán i v reklamě.
Možná nejdůležitější inovaci přinesl Robert Gair, který tak trochu omylem přišel v roce 1879 na princip, kdy pomocí ořezů může člověk z jednoho plátu kartonu rychle skládat standardizovaný kartonový obal.
Krabice od Roberta Gaira byly naprostým obchodním trhákem. Vyráběl obaly pro prací prostředky obchodnímu domu Bloomingdales, pro Colgate na obaly mýdel, pracích prostředků, prášků na zuby a zubní pastu nebo pro různé cigaretové značky. Jeho skutečným průlomem bylo roku 1896 krabičkové balení populárních „Uneeda Biscuits“. National Biscuit Co. přinesli na trh první předzabalené sušenky se sloganem "Lest you forget, we say it yet, Uneeda Biscuit."
U nich se totiž spojila popularita krabic a kreativní tisk. Uneeda nevyužila totiž jen praktické balení v krabičce, ale především možnost potisknout všech šest stran krabičky reklamou, která měla obrovský úspěch.
Dá se říci, že tento úspěch byl prvním krokem nového trendu, kdy díky reklamě na obalech, inzerátech v časopisech a propagaci na velkých reklamních plochách převzali kontrolu nad trhem výrobci namísto obchodníků. Mnoho druhů zboží v obchodech již nebylo skladováno v neoštítkovaných dózách, ale v potištěných krabičkách a atraktivních regálech se zbožím.
Zrodila se revoluce v obchodě, tisku a reklamě, která přežila až dodnes.
autor:
Jiří Novák
marketingový specialista