POZOR. Ve středu 1. a 8. května 2024 bude prodejna zavřená. Děkujeme za pochopení.

Jak (ne)pracovat s gumicuky

Publikováno: 3. 7. 2020

V Česku stále přežívá nebezpečný nešvar připevňování nákladu na autě jen pomocí gumových upínáků – takzvaných gumicuků. Proč to není dobře?

Předně je potřeba říct, že rozhodně nemáme v plánu říci, že jsou gumicuky špatné nebo zbytečné. Právě naopak. Je to skvělá pomůcka pro upevnění nákladu. Ale mají své limity a pro některé úvazy jsou nedostačující.

Při upevňování nákladu byste se neměli spoléhat pouze na ně, gumicuk není těžké přetížit. Pružné upínače lze používat jen pro lehčí předměty. I ty kvalitnější zvládnou dobře držet jen předměty do 10 kg.

Při upevňování nákladu je nenatahujte na doraz. Výrobci doporučují jejich napnutí při kotvení nákladu na maximálně 130 % jejich „klidové“ délky. Pokud budete gumu častěji napínat přes limit, ztratí svoji pružnost a zteří. Ztrátu pružnosti a pevnosti může způsobit i časté vystavování špatným povětrnostním podmínkám.

Pokud gumicuky vážete lyže, snowboardy nebo jiné předměty s ostrými hranami, nezapomeňte mezi hranu a gumu vložit nějakou proložkovou vrstvu, třeba z kartonu, aby se upínák o ostrou hranu nerozřízl.

Říkáte si, že 10 kg je docela velká váha a lyže a další náklad se do toho snadno vejdou? Má to jeden háček. Když brzdíte, rozjíždíte se nebo zatáčíte, působí na upínače kromě vlastní váhy předmětu ještě odstředivé a další síly. Když máte upínáky přichycený předmět o váze 10 kg, jedete šedesátkou a dupnete na brzdu, tlak na gumu je i několikanásobně větší než je váha předmětu. Snadno pak může dojít k prasknutí popruhu.

V nabídce máme upínáky s homologací TÜV/GS, což znamená, že jsou schválené k zajištění nákladu. Jistě také oceníte pogumované konce háčků, které zajistí, že vám háček nepoškrábe přepravovaný náklad.

autor:
Jiří Novák

marketingový specialista


Související zboží