Během Velikonoc máme zavřeno od pátku 29. 3. do pondělí 1. 4. 2024. Otevřeno bude opět od úterý 2. 4. 2024.

Jak pomocí obalů snížit náklady na skladování a logistiku

Publikováno: 24. 10. 2018

Dnes už mnoho firem ví, že optimalizace použití obalů dokáže ušetřit peníze. Stále je ale dost takových, které zajímá hlavně nejnižší cena na faktuře, když obaly nakupují a o jejich funkčnost v procesu balení, skladování a expedici se zajímají jen málo nebo vůbec.

Snižování nákladů, zejména těch na výrobu, skladování a dopravu, přináší firmám velkou konkurenční výhodu a třeba i možnost nastavení agresivnější cenové politiky při zachování marže. U skladování mohou jít úspory až do řádů desítek procent. Pojďme se tedy podívat jak jich dosáhnout.

Velikost obalu

Každý centimetr se počítá. Obal musí ideálně doléhat na zboží a zároveň mu musí poskytnout ochranu. Pokud expedujete stovky a tisíce výrobků měsíčně, může vám i malá změna ušetřit velké peníze.

Víme, že standardní velikost krabic nevyhovuje každému, proto vám rádi vyrobíme krabice na míru. Můžete vybírat z 3vrstvé, 5vrstvé a 7vrstvé lepenky v mnoha různých konstrukcích. Krabice na míru se vašim výrůbkům přizpůsobí a ušetříte náklady nejen při skladování, ale i na výplňových materiálech.

Právě o výplních bude řeč nyní. Umí sice ochránit zboží před poškozením, ale zároveň zabírají poměrně dost místa. Právě volba vhodného výplňového materiálu umí ušetřit nejvíce místa. Často jen kvůli nim totiž výrobci a prodejci balí zboží do zbytečně velkých obalů.

Doporučujeme analyzovat, který typ výplňového materiálu vaše výrobky nejlépe ochrání a z nich pak zvolit ten, který zabere nejméně místa. Výběr je obrovský. Vzduchové, pěnové, popřípadě papírová či kartonová střiž, každá z výplní má jiné vlastnosti a jiné výhody. Pokud zůstaneme u šetření místem, doporučujeme takovou výplň, která se nejlépe přizpůsobí tvaru baleného zboží jako třeba pěnová tělíska Flo-pak či tvarovatelné sáčky Instapack.

Pokud se vaše výrobky skládají z několika dílů, můžete ušetřit místo i jejich lepším poskládáním do krabic. Dobře zvažte, zda je výhodnější balit více kusů do jedné větší krabice nebo naopak využít více menších krabic. Analyzujte také, zda neušetříte místo tím, že k sobě dáte do jednoho obalu jiné součástky než doposud. Při analýze berte ohled na využití výplňových materiálů, cenu za dopravu, časovou náročnost balení, složitost skladování, paletování a manipulace.

Stohování

Náklady můžete ušetřit nejen tím, že budou vaše obaly menší a budou na vaše výrobky lépe pasovat, ale i tím, že lépe využijete skladové prostory. Zvláště zajímavá může být pak úspora, pokud si sklad pronajímáte.

Dbejte proto na stohovatelnost obalů. Čím více jich na paletu nebo regál umístíte, tím lépe. Lepší stohovatelnost zajistíte buď správným designem obalu – tedy, že stohování vůbec umožňuje a také pevnějším materiálem. Asi tušíte, že je rozdíl, zda na sebe můžete stohovat tři lepenkové krabice nebo šest plastových. Někdy stačí i mnohem jenmnější rozdíl, třeba využití obalu silnějšími stěnami a tedy i vyšší nosností – stohovatelností.

I zde nezapomeňte na výplně. Mají totiž jinou váhu a díky lehčí výplni na sebe budete moci třeba nastohovat více zboží. Výplň umí ovlivnit i pevnost a nosnost celého balení.

Pokud nepotřebujete balit zboží do krabic a neřešíte ani výplňové materiály, určitě používejte k balení fólie, které se přizpůsobí velikosti a tvaru výrobku. V přizpůsobení se tvaru jasně pak jasně vede teplem smrštitelná fólie. Ta je výhodná hlavně pokud chcete do jednoho balení dát více výrobků a zároveň ušetřit maximum místa.

Skladování obalů

Nezapomínejte, že kromě výrobků budete skladovat i samotné obaly. Obaly musí zabírat co nejméně místa a zároveň musí být co nejrychleji a nejjednodušeji připraveny k použití. Pokud si necháváte zpracovat obaly na míru, pamatujte proto i na jejich skladování.

Část nákladů tak můžete ušetřit i tím, že nebudete skladovat zbytečně mnoho obalových materiálů. Hodí se proto optimalizovat jejich používání. Čím méně druhů obalů a výplní, tím méně jich musíte skladovat a sníží se i administrace při jejich objednávkách. Mnoho firem dnes využívá služeb speciálních dodávek, kdy jim obaly chodí v menších, například týdenních intervalech, v takovém objemu, aby jich nikdy neměli na skladě zbytečně velké množství.

 

autor:
Jiří Novák

marketingový specialista


Související zboží