POZOR. Ve středu 1. a 8. května 2024 bude prodejna zavřená. Děkujeme za pochopení.

Jak vznikla papírová lepenka?

Publikováno: 15. 4. 2021

Papírová lepenka je tvrdý papírový obal z jedné či dvou vrstev vlnitého papíru a dvou či tří vrstev papíru rovného. Je základním materiálem pro tvorbu kartonových krabic.

Nebylo tomu ale vždy tak. Vynalezena byla teprve v polovině 19. století a na možnost dělat z ní krabice lidé přišli až o dalších 50 let později. Jaká je historie vzniku jednoho z nejpoužívanějších obalových materiálů současnosti?

Kartonové obaly, tak jak je známe dnes, začaly psát svou historii v 19. století v Anglii. Nejdříve v roce 1856 začali výrobci klobouků používat jako vložku kus tvrdého papíru, který si nechali patentovat pod názvem vlnitý papír.

Původně však nikoho nenapadlo jej patentovat a používat i jako obalový a přepravní materiál. To změnil o 15 let později jistý Albert Jones. Ten si nechal patentovat dvouvrstvou lepenku pro potřeby své firmy, kde do ní balil lahve a další skleněné výrobky.

U jeho dvouvrstvé lepenky se také setkáváme s využitím vlny jako zpevňovacího prostředku. K tvarování lepenky do vln ho inspirovaly skládané plisované sukně.

Možností lepenkových obalů si všimli i další výrobci a přemýšleli, jak ji dále vylepšit. Jistý Oliver Long přišel s nápadem uzavřít vlnitou vrstvu rovnou vrstvou z obou stran. Zrodila se třívrstvá lepenka, která zůstala v principu stejná až do dnešní doby.

Lepenka jako taková už několik let fungovala, ale v roce 1890 se svět obalů dočkal dalšího převratného vynálezu. Tentokrát díky náhodě. Robert Gair měl továrnu na výrobu papírových pytlů. Jednoho dne omylem lepenkový papír prořízl a zjistil, že správným proříznutím je možné vyrábět prefabrikované obaly, které se složí vždy do stejného tvaru.

Tato myšlenku nejen on, ale i další výrobci začali ihned používat a zdokonalovat a na začátku 20. století už můžeme mluvit o průmyslové výrobě lepenkových krabic. Kartonové krabice se tak staly dalším v radě vynálezů, které za svůj vznik vděčí náhodě.

autor:
Jiří Novák

marketingový specialista


Související zboží