Během Velikonoc máme zavřeno od pátku 29. 3. do pondělí 1. 4. 2024. Otevřeno bude opět od úterý 2. 4. 2024.

Na jaké účely použít klasicky papír a kde používat papír vyšší gramáže?

Publikováno: 2. 10. 2019

Vhodný papír šetří finance i kopírku. Gramáž papíru navíc ovlivňuje i výsledek tisku. Připravili jsme pro vás několik rad, na co jakou gramáž použít a proč.

Gramáž je definovaná jako hmotnost jednoho metru čtverečního papíru. Jeden metr čtvereční papíru o gramáži 80 g váží... ano, 80 gramů. Gramáž je podle této normy označována zkratkou gsm. V běžném používání však gramáž označuje hlavně tloušťku a robustnost papíru a platí, že čím je gramáž vyšší, tím je papír méně průsvitný, pevnější a tvrdší.

Tyto vlastnosti mimojiné ovlivňují i kvalitu tisku a tím i využití. Na něco je kvalitní papír nutnost, na něco zbytečně drahý luxus. Zjednodušeně můžeme říct, že pro každý typ tisku existuje ideální papír.

Standardní kancelářský papír, papír na běžný černobílý tisk, na poznámky a další běžné kancelářské využití má zpravidla 80 gsm. Pokud chcete tisknout barevně nebo oboustranně, doporučujeme papír s vyšší gramáží (90-100 gsm). Budou na něm lépe vykreslené barvy. Stejně tak při oboustranném tisku papír větší gramáže zaručí, že to, co je natištěné na jedné straně, nebude prostupovat skrz papír na stranu druhou.

Tiskoviny, které mají sloužit pro oficiální prezentaci firmy, zejména pokud obsahují složitější grafické prvky, doporučujeme tisknout na kvalitním papíře s gramáží 100 gsm a více. Ještě větší gramáž pak využijte na tisk letáků, katalogů, plakátů a prémiových prezentačních materiálů. Zde se nevyplatí na papíře šetřit a klidně můžete využít papír s gramáží okolo 150 gsm.

  • 80 gsm - Standardní kancelářský papír, dokumenty pro běžný tisk, životopisy, smlouvy, faktury
  • 90 – 120 gsm – Prezentace, reporty, barevný tisk, oboustranný tisk
  • 100 – 150 gsm – Běžné letáky, plakáty, jednorázové katalogy
  • nad 150 gsm – Plakáty, katalogy pro vícenásobné použití, prémiové tiskoviny, prezentační brožury, tisky pro VIP klienty
  • nad 250 gsm – Vizitky, pozvánky, vouchery, jmenovky, sváteční oznámení

autor:
Jiří Novák

marketingový specialista


Související zboží