Kategorie
Kategorie Menu
Kategorie

Na jaké účely použít klasicky papír a kde používat papír vyšší gramáže?

Publikováno: 2. 10. 2019

Aktualizováno: 13. 11. 2025

Při výběru vhodného papíru je důležité dbát nejen na jeho rozměry, ale také na gramáž, která značně ovlivňuje výsledek samotného tisku. Vhodný papír šetří nejen finance, ale i kopírku. V tomto článku jsme si pro vás připravili několik užitečných rad, jak vybrat správnou gramáž papíru, kdy se vyplatí zvolit vyšší kvalitu papíru a proč.

Gramáž papíru

Gramáž je definovaná jako hmotnost jednoho metru čtverečního papíru. Jeden metr čtvereční papíru o gramáži 80 g váží... ano, 80 gramů. Gramáž je podle této normy označována zkratkou gsm, v běžném používání však gramáž označuje zejména tloušťku a robustnost papíru. Obecně platí, že čím je gramáž vyšší, tím je papír méně průsvitný, pevnější a tvrdší.

Tyto vlastnosti mimo jiné ovlivňují i kvalitu tisku a tím i jeho využití. Na něco je kvalitní papír nutností - např. na tisk firemních dokumentací nebo propagačních materiálů. V ostatních případech je použití příliš kvalitního papíru zbytečné. Zjednodušeně řečeno: pro každý typ tisku existuje ideální papír.

Standardní kancelářský papír, papír na běžný černobílý tisk, na poznámky a další běžné kancelářské využití má zpravidla 80 gsm. Pokud chcete tisknout barevně nebo oboustranně, doporučujeme papír s vyšší gramáží (90-100 gsm). Budou na něm lépe vykreslené barvy. Stejně tak při oboustranném tisku papír větší gramáže zaručí, že to, co je natištěné na jedné straně, nebude prostupovat skrz papír na stranu druhou.

U tiskovin, které mají sloužit pro oficiální prezentaci firmy, zejména pokud obsahují složitější grafické prvky, je doporučena vyšší kvalita papíru - ideálně s gramáží 100 gsm a více. Ještě větší gramáž pak využijte na tisk letáků, katalogů, plakátů a prémiových prezentačních materiálů. Zde se nevyplatí na papíře šetřit a klidně můžete využít papír s gramáží okolo 150 gsm.

Doporučená gramáž dle typu použití

  • 80 gsm - standardní kancelářský papír, dokumenty pro běžný tisk, životopisy, smlouvy, faktury
  • 90 – 120 gsm – prezentace, reporty, barevný tisk, oboustranný tisk
  • 100 – 150 gsm – běžné letáky, plakáty, jednorázové katalogy
  • nad 150 gsm – plakáty, katalogy pro vícenásobné použití, prémiové tiskoviny, prezentační brožury, tisky pro VIP klienty
  • nad 250 gsm – vizitky, pozvánky, vouchery, jmenovky, sváteční oznámení

autor:
Jiří Novák

marketingový specialista


Související zboží