800 377 773 / [email protected]
Publikováno: 11. 4. 2016
A co na to říká ekolog, který se občas skrývá někde hluboko v nás, jindy na samém povrchu a je připraven jednat? První myšlenkou je jistě ta, která se na plast dívá jako na těžko rozložitelný materiál. No a ta druhá se stáčí k faktu, že bychom měli šetřit přírodu tím, že z ní budeme brát co nejméně stromů. No a z nich se přeci papír vyrábí. Vzniká tedy dilema gigantických rozměrů. Co dělat?
Svědomí konzumenta, kterým jsme v jednom nebo druhém smyslu všichni, je tedy zatíženo věčnou otázkou, která zní: papír nebo plast? Z hlediska ekonomiky je finančně výhodnější, jak pro klienta supermarketu, tak pro obchod samotný, vydat více tašek vyrobených z plastu. Jejich cena je nižší. Papírové tašky, jejichž distribuce v Evropě nemá tak velkou tradici jako například ve Spojených Státech, jsou zase skryté ve stínu stigmatu kácení lesů.
Supermarket tedy nebude suplovat vaše svědomí a vybrat si musí každý sám. Pokud budeme upřímní, musíme si sami před sebou přiznat, že oba dva typy materiálů představují pro životní prostředí určitý typ zátěže. Jeden z nich ale zvolit musíme a to převážně proto, že dnešní společnost je na konzumu založená a pokud budeme my, jako zákazníci natolik zodpovědní, že s sebou budeme poctivě nosit plátěnou nebo pletenou tašku pokaždé, když půjdeme do supermarketu, můžeme obdobně začít přemýšlet o jídle zabaleném v plastu nebo papíru v různých formách. Aby byl váš výběr příště podložen fakty, tady je malý přehled environmentálních nevýhod papíru jako materiálu.
Produkce papíru znečišťuje ovzduší. Konkrétně je to o sedmdesát procent více, než k jakému dochází v důsledku výroby plastových obalů. Podle vědeckých studií na toto téma je výroba papíru zodpovědná za celých osmdesát procent v rámci vypouštění skleníkových plynů v procesu výroby. A navíc stromy, které by mohly posloužit v boji proti rozpínající se ozonové díře, padnou na výrobu papíru. Zmínili jsme vzduch, ale co voda? I ta bývá vlivem produkce papírových obalů znečištěna. A to hned padesátkrát více, než v případě výroby plastu.
autor:
Jiří Novák
marketingový specialista