Pohled do historie: papír

Publikováno: 8. 3. 2016

Obalové materiály byly nejdříve vynalezeny, ale poté trvalo řadu let, než se zdokonalily na úroveň, na kterou jsme dnes zvyklí. Z počátku se veškeré potraviny a jiné produkty konzumovaly tam, kde byly nalezeny. Pokud bylo potřebné daný produkt uchovat, používaly se nejrůznější přírodní materiály. Daly se použít např. vydlabané tykve, listy, dřevo, lastury nebo zvířecí orgány. S vývojem tkaní přišla na řadu i zplstěná vlákna, z kterých se daly zpracovat vaky a pytle. Tímto způsobem se dříve uchovávaly především potraviny, aby se usnadnil proces hledání a přípravy.
 
V dnešním díle Pohled do historie se podíváme ve zkratce, jak je to s historií papíru. První papírové archy zpracované kůry z moruše byly použity v Číně už v době 150 let př.n.l. Číňané jimi balili především potraviny. Poté přišla dlouhá doba zdokonalování a přenášení do zbytku světa. Další zmínka o výrobě papíru pochází z roku 1690 z Pensylvánie. Původně se papír vyráběl ze lnu, až v roce 1867 se stala surovinou k výrobě papíru dřevovina.
 
První stroj na výrobu pytlů vynalezl Francis Wolle v USA roku 1852. O 53 let později se začaly hromadně užívat automatické linky pro výrobu pytlů. Co se týče lepenky, ta byla vynalezena opět v Číně kolem roku 1600. První komerční lepenková krabice se objevila roku 1817 v Anglii, a neuběhlo ani 100 let a začaly je nahrazovat dřevěné bedny a krabice pro obchodní použití.
 
A jak je na tom vznik skládačkového kartonu, který se hojně využívá pro balení především potravin? Stojí za ním tiskař z Brooklynu Robert Gair, který dal koncem 19. století podnět ke zrodu vysekávacího lisu, který umožnil vývoj výše zmíněného kartónu.
 
Všimněme si, že papírové obaly a lepenky dosáhly největšího rozvoje začátkem 20. století a pak jejich obliba začala s příchodem plastů upadat (to si budete moci přečíst v jednom z dalších dílů o plastech). Při zohledňování ekologických aspektů balení v poslední době se však papíry vrací znovu do módy a stávají se nepostradatelným balícím prostředkem dnešní doby.

 

autor:
Jiří Novák

marketingový specialista


Související zboží