POZOR. Ve středu 1. a 8. května 2024 bude prodejna zavřená. Děkujeme za pochopení.

Proč balíme dárky

Publikováno: 20. 12. 2016

Balení dárků, vánočních, narozeninových, dárků k příležitosti jmenin, výročí, dokončení některého stupně studia a tak dále, je nedílnou součástí naší kultury a tato tradice se pojí s naší civilizací už odnepaměti. Obdarování bližních a zabalení těchto dárků, aby se tak oddálil moment překvapení, kdy obdarovaný konečně uvidí, co se to skrývá v obalovém materiálu, je milou povinností u příležitosti výše zmíněných životních oslav nebo milníků.

Technologie masové produkce dekorovaných obalových materiálů se objevila až v devatenáctém století a odstartovala tak velké šílenství balení dárků nejen o vánocích. Obal se vlastně cenil stejně jako darovaný předmět a bylo třeba ho tedy vybírat s velkou pečlivostí. První americká továrna na výrobu obalových materiálů se jmenovala Hy-Sill Manufacturing Inc a byla založena v roce 1903 dvojicí Eli Hymanem a Morrisem Silvermanem.

Dva pánové, kterým leželo balení dárků do krásných, spolehlivých a pevných obalů na srdci vice, než cokoliv jiného, tak odstartovali naši touhu balit, obalovat, zabalovat, ovazovat, vázat a lepit dárky do obalů, které skryjí to, co je v nich schované až do chvíle, kdy dojde k onomu velkému momentu a dárek bude moci být rozbalen, rozvázán a rozlepen.

Nikdy nebylo balení krabic a krabiček nebo méně souměrných balíků, k jejichž tvaru bychom mohli odkázat jedním termínem, jednodušší než nyní. Vlastně to v minulosti byla celkem fuška a práce ne jen tak pro někoho, která vyžadovala zručnost, zkušenosti a hlavně velkou dávku trpělivosti. Izolepa a různé druhy lepicí pásky totiž neexistovaly až do třicátých let dvacátého století a ve fukci uchycení obalu na předmětu je musely zastoupit provázky nebo dokonce vosk. Ten se používal k zapečetění balíků a kromě praktické funkce, sloužil i k uchování onoho tajemství, které je součástí zabaleného dárku. Pokud byl vosk neporušený, tedy nerozlámaný, bylo jasné, že se do balíčku nikdo nedobýval a jeho obsah tedy stale čeká jen a jen na adresáta.

autor:
Jiří Novák

marketingový specialista


Související zboží