POZOR. Ve středu 1. a 8. května 2024 bude prodejna zavřená. Děkujeme za pochopení.

Rozměry a stohování lodních kontejnerů

Publikováno: 13. 2. 2020

Světová logistika by vypadala úplně jinak, nebýt vynálezu přepravního kontejneru. Ten je dnes neodmyslitelnou součástí lodní i železniční přepravy. Standardizace v dopravě šetří každý rok miliardy korun a jedním z důvodů je i standardizovaný přepravní kontejner.

Rozmach dálkové přepravy zboží vytváří tlak na větší standardizaci obalů, která pohyb zboží zlevňuje. Standardizace a unifikace pak zpětně umožňuje vyšší a rychlejší pohyb zboží a vytváří se kruh, který sám sebe pohání.

První železné kontejnery se začaly objevovat po druhé světové válce a rychle změnily zejména lodní dopravu. Všechny typy přepravních kontejnerů (nebo aspoň většina), má stejnou šířku 8 stop (2438 mm) a s tímto rozměrem musí počítat všichni ostatní v logistickém řetězci. Není proto náhoda, že třeba klasická europaleta se do kontejneru vejde na šířku přesně třikrát. Šířka 2438 mm vychází z maximální dovolené šířky běžného silničního vozidla.

Tyto kontejnery se označují jako třída ISO 1, kterou tvoří několik typů. Nejčastěji se u nás setkáte s kontejnery typu 1C o délce 20 stop a 1A o délce 40 stop. Při převodu na metrickou soustavu má kratší z typů přibližně 6 metrů a delší model 12 metrů.

Že má 1A dvojnásobnou délku proti 1C není náhoda. Umožňuje to totiž jejich vzájemnou stohovatelnost. Tělo kontejneru je z pevného kovu a standardně je konstruováno pro stohování až 6 kontejnerů na sobě.

Zatímco šířka je pevná, délka a výška kontejnerů se různí podle typů. Základní modely s označením 1A a 1C mají na výšku 2438 mm. Existují ale i zvýšené modely 1AA a 1CC o výšce 2591 mm a vysoký kontejner 1AAA s výškou 2896 mm.

Kontejnerů třídy ISO 1 je celkem 6 (1A – 1F), ale nejrozšířenější jsou právě typy A a C. I ostatní typy vychází z jejich rozměrů, tak aby se daly mezi sebou stohovat. Například kontejner 1C a dva kontejnery 1D jsou stejně dlouhé jako 1A. Délku odpovídající modelu 1A má i 6 kontejnerů typu 1E.

V provozu se ale s jinými kontejnery než 1A a 1C téměř nesetkáte. Menší druhy kontejnerů 1D – 1F se nikdy pořádně neuchytily v lodní dopravě, kde je levnější využívání největších dostupných kontejnerů. 1B, který je velikostně v polovině cesty mezi 1A a 1C zase doplatil na to, že se s těmito dvěma nejrozšířenějšími typy nedá stohovat.

autor:
Jiří Novák

marketingový specialista


Související zboží