800 377 773 / [email protected]
Publikováno: 15. 2. 2021
Papíry do tiskárny mají různou kvalitu. Nejde jen o gramáž, ale i další vlastnosti, které ovlivňují kvalitu tisku, ale třeba i životnost kopírky. Pojďme se na to podívat detailněji.
Kancelářské papíry se podle kvality dělí na úroveň A, B a C.
Nejkvalitnější je papír úrovně A. Pochopitelně je i nejdražší, i když rozdíly nejsou zase tak velké. Doporučujeme ho používat pro důležité dokumenty nebo pro barevný tisk. Tisknout na něm běžné pracovní listy, které připíchnete na nástěnku v kanceláři, je přece jen trochu neekonomické.
Další výhodou „áčkového“ papíru je zpravidla vyšší bělost. Ta se projeví hlavně při barevném tisku ale zajistí i lepší kontrast a čitelnost při klasickém černobílém tisku.
Méně často se mluví o jiné výhodě nejkvalitnějších papírů – mají hlazený povrch a minimální prašnost. Na kvalitu tisku tato vlastnost nemá velký vliv, benefit ale leží jinde. Prach z papírů tiskárnu zanáší a škodí jí. Kvalitnější papíry tedy pomáhají prodloužit životnost tiskárny.
Čím hladší papír, tím méně se také v tiskárně zasekává.
Papíry úrovně B mají podobné výhody jako ty áčkové, jen o trochu méně. Jsou také méně prašné, ale ne tolik jako áčko. Jsou bělejší, hladší, tisk má lepší kontrast i celkovou kvalitu, ale ne tak dobrou jako áčko. Prostě klasická zlatá střední cesta.
Často papíry úrovně B najdete i pod označením univerzální.
Nejméně kvalitní je papír s označením C. Jejich hlavní výhodou je nízká cena. Hodí se pro běžný kancelářský a domácí tisk. Na všechno s čím se neplánujete chlubit a je to pro interní použití.
Vyšší prašnost těchto listů nedělá tiskárnám úplně dobře, a proto se nehodí pro každodenní tisknutí.
Pokud kladete důraz na ekologii, může pro vás být zajímavým argumentem i recyklovaný kancelářský papír. Ten poznáte podle lehce zašedlé barvy, nikdy není jasně bílý. Je to logické, už byl jednou použitý a chemické bělení by jeho ekologičnosti taky zrovna nepomohlo.
Pokud vám světle šedá barva a lehce hrubší struktura nevadí, můžete tak sáhnout i po této ekovariantě.
autor:
Jiří Novák
marketingový specialista