POZOR! Během státních svátků ve čtvrtek 1. a 8. 5. je prodejna zavřená.
800 377 773 / [email protected]
Publikováno: 19. 3. 2020
Za každým obalem se skrývá vývoj a logika, proč vypadá tak, jak vypadá. Proč má dané rozměry, proč má úchytku, proč ji má zrovna tady a podobně. Není to náhoda. Jako příklad se můžeme podívat třeba na pivní přepravku.
Každý masově používaný obal musí mít standardizovaný rozměr. Klasická basa - přepravka na pivní lahve má rozměry 400 x 300 mm. Tyto rozměry samozřejmě nejsou vycucané z prstu. Nedávno jsme zde psali o spotřebitelských, manipulačních a přepravních obalech v logistice. Aby vše šlapalo, musí být jednotlivé úrovně navzájem kompatibilní.
Pivní basa je manipulačním obalem, který se převáží na paletách (přepravní obal). Europaleta má rozměry 1200 x 800 mm a tím pádem se na ni vejde přesně 8 pivních přepravek. Ani centimetr nepřijde nazmar. Vyrábějí se samozřejmě i alternativy, ale i ty vychází z rozměrů palet a klasických přepravek. V naší nabídce tak najdete třeba basu pro 10 piv s rozměry 400 x 200 mm. Těch by se na paletu vešlo právě 12.
To je ale jen jedna úroveň. Pokud by jediným omezením byl rozměr 400 x 300 mm, mohli by pořád designéři vytvářet nejroztodivnější modely přepravek. Své zákonitosti ale mají i další články řetězce.
Přepravky je nutné dlouhodobě skladovat a také je v poměrně velkých objemech přemisťovat. Do supermarketu jich putují třeba stovky naráz. Pivovary jich skladují tisíce a tisíce. Kvůli místu musí být možné jejich stohování. Proto musí mít stejné rozměry a podobný tvar přepravky různých výrobců. Kdo by se odlišoval, riskoval by, že by jeho přepravky nikdo neodebíral.
A nakonec jsou tu i automatizované balící linky a dopravníkové systémy. I jejich výroba a náhradní díly jsou levnější a dostupnější, pokud mají v daném segmentu průmyslu základní výrobky a obaly stejné tvary a rozměry.
Přestože je basa obalem přepravním, jde také o obal, se kterým už běžně manipulují zákazníci. Je trochu i obalem spotřebitelským. Musí se tak přizpůsobit nošení v ruce. Přichází tak na řadu další úpravy, tentokrát ergonomické, které mají taky své zákonitosti a pravidla.
Pokud jste někdy přemýšleli, proč je basa právě pro 20 piv a ne třeba pro 16 nebo 24, tak vidíte, že počet lahví nebyl hlavním motivem a za tvarem a velikostí basy se neskrývá jen nějaký rozmar.
autor:
Jiří Novák
marketingový specialista